Wednesday 1 April 2015

Zinc Complex

zinkPernahkah anda mendapati terdapat bintik putih di kuku anda. Masa zaman remaja saya dulu, bila ada bintik putih di kuku bermakna ada orang yang merindu kita. Hehe.. Namun, itu adalah mitos semata-mata.



Fakta sebenar adalah bintik putih di kuku merupakan petanda yang anda kekurangan zink. Kekurangan zink dalam badan boleh menyebabkan masalah seksual, rambut gugur, luka lambat sembuh dan impoten.



Apakah Zink?



Zink adalah mineral yang perlu ada dalam setiap sel tubuh manusia. Badan kita memerlukan zink untuk berfungsi secara sempurna. Salah satu fungsi zink adalah untuk mengaktifkan 200 enzim yang berlainan terdapat dalam tubuh kita untuk memelihara metabolisma badan, pertumbuhan, sistesis protein, membina DNA. Zink juga berfungsi sebagai neurotransmitter di dalam otak dan diperlukan untuk baikpulih tisu yang rosak atau tercedera.



Banyak lagi fungsi-fungsi Zink yang akan saya kongsikan yang wajib anda tahu untuk kehidupan yang lebih sihat dan bertenaga.



Apakah Petanda Kekurangan Zink?



Zink memainkan peranan penting terhadap fungsi badan. Kekurangan zink boleh menyebabkan masalah impoten, masalah pada tekstikel, sperma kurang berkualiti, penuaan pra-matang, kemerosotan fungsi seksual, keguguran rambut dan luka lambat sembuh.



Banyak makanan yang mengandungi kandungan zink. Antaranya anda boleh mendapatkan zink dari sumber sayur-sayuran yang kaya dengan zink seperti bayam, asparagus dan swiss chard.



Selain itu amalkan kekacang dan bijiran seperti kacang badam, oats, biji bijan dan biji labu.



Tiram dan daging merah juga kaya dengan zink.



Anda juga boleh menampung kekurangan zink dengan mengamalkan suplemen Zinc Complex dari Shaklee.



zinc complex supplement



Mengapa Zinc Complex?



Zinc Complex dirumus dari  gabungan zink glukonat semulajadi dengan nutrien semulajadi yang lain seperti kalsium dan  serbuk alfafa untuk hasilkan zink yang mudah diserap oleh tubuh. Zinc Complex ini boleh diambil oleh vegetarian kerana diformulasi berasaskan sayur-sayuran.



Suplemen Zinc Complex sesuai diambil untuk jangka panjang dan berkesan dalam mengeluarkan logam toksik seperti kadmium dan plumbum dari tubuh.



Siapakah yang sesuai mengambil Suplemen Zinc Complex?




  1. Lelaki dan wanita dari bayi sampai ke tua

  2. Wanita mengandung dan menyusu

  3. Orang yang mempunyai pembedahan,bersalin secara cesarean,gastrousus seperti pembedahan berat badan, atau yang mempunyai gangguan pencernaan , seperti ulser kolitis atau penyakit Crohn.

  4. Vegetarian kerana mereka tidak makan daging yang merupakan satu sumber zink yang baik.

  5. Alcoholics kerana minuman beralkohol mengurangkan jumlah zink diserap ke dalam tubuh.

  6. Orang yang mempunyai penyakit sel sabit



Berapa banyak Zink yang perlu saya ambil?



 Di sini saya kongsian keperluan zink bagi setiap individu berdasarkan RDAs (Recommended Dietary Allowances)



 [table id=10 /]
* Adequate Intake (AI)



Sila dapatkan nasihat doktor sebelum mengambil apa-apa vitamin untuk mengelakkan interaksi  suplemen dengan ubat dan penyakit (jika ada)




  1. Elakkan mengambil zink dengan zat besi kerana zat besi boleh mengganggu penyerapan antara satu sama lain.

  2. Pesakit SLE atau auto imun tidak digalakkan untuk mengambil suplemen Zinc Complex kerana mengandungi serbuk alfalfa.



Saya bersedia memberikan konsultasi eksklusif kepada anda secara percuma dengan menghubungi saya, Nazifa secara SMS/Whatapps: 013-9330097, atau email ke order@vitamin2u.com atau PM kami di facebook.



Untuk membuat pembelian terus secara online mengunakan kad kredit/kad debit, hanya klik banner di bawah dan ikuti arahan yang dipaparkan.



order vitamin shaklee, pengedar shaklee utara



Saya nasihatkan anda mendaftar ahli Shaklee untuk mendapatkan potongan harga istimewa. Rugi beli suplemen Shaklee tapi tak jadi ahli.



Kongsikan artikal ini di laman sosial anda :)



Sumber:



NIH

No comments:

Post a Comment