Monday 6 April 2015

Ketidaksuburan Di Kalangan Wanita

wanita tidak subur



Apakah maksud ketidaksuburan?



Menurut Organisasi Kesihatan Sedunia (WHO), ketidaksuburan ialah penyakit sistem pembiakan yang diukur dengan kegagalan mencapai kehamilan yang tidak dirancang selepas melakukan hubungan seks selama 12 bulan atau lebih.



Wanita yang boleh hamil tetapi keguguran juga dikategorikan sebagai tidak subur. Masalah ketidakkesuburan bukan sahaja berlaku kepada wanita sahaja malahan lelaki juga mengalamai masalah yang sama.



 Adalah dianggarkan 35 peratus disebabkan faktor lelaki, selebihnya 65 peratus faktor wanita dan sebahagiannya tidak diketahui.



Punca Wanita Tidak Subur



Ada beberapa masalah kesihatan di kalangan kaum wanita yang boleh menjadi punca wanita itu susah hamil. Antaranya masalah kesihatan dalaman dan faktor-faktor tabiat dan cara hidup.



Punca ketidaksuburan di kalangan wanita  disebabkan oleh faktor-faktor berikut seperti masalah berkaitan ovulasi (penghasilan telur), saluran peranakan dan rahim.



Di bawah ialah antara faktor‑faktor utama punca ketidaksuburan di kalangan wanita:




  1. PID (Pelvic Inflammatory Disease)



Ini adalah salah satu masalah utama penyebab kemandulan di serata dunia. Ianya adalah masalah penyakit kelamin berjangkit (STD – Sexually Transmitted Disease). PID mengakibatkan saluran peranakan tersumbat dan rosak. Ia juga boleh mengakibatkan risiko mendapat kandungan luar rahim (‘ectopic pregnancy’) lebih tinggi.





  1. PCOS (Polycystic Ovarian Disease):





Ini juga adalah masalah yang kerap di kalangan wanita moden di mana terdapat masalah hormon yang tidak seimbang di dalam badan di mana kilang telur pesakit mengidapi PCOS ini mengeluarkan hormon lelaki i.e testosterone yang berlebihan. Ini boleh menyebabkan kitaran haid yang tidak teratur (oligomenorea), kadangkala ketiadaan haid (amenorea), darah haid yang berlebihan, obesiti, jerawat, kesukaran untuk hamil, keguguran berulang, bulu roma berlebihan tumbuh di badan (hirsutisme), kulit menjadi lebih gelap (akantosis nigrikan) dan botak menyerupai lelaki (male baldness).



Kadang-kadang, haid tidak teratur boleh menyebabkan suami pening, kecewa. Kasihan kat suamikan? Masalah haid tidak teratur ini jangan ambil mudah, silap-silap suami pasang lain.





Haid Tidak Teratur Buat Dia Emo Sokmo, Suami Pun Bingung from iReach HD on Vimeo



 



  1. Endometriosis:





Pesakit yang mengalami endometriosis ini terjadi apabila lapisan dalam dinding rahim (‘uterine lining’) berada di luar rahim. Tiap‑tiap bulan, cebisan‑cebisan lapisan dinding rahim yang berada di luar rahim ini akan dirangsangkan oleh hormon di dalam badan di mana ianya akan menebal dan berdarah. Akan tetapi, lapisan dinding rahim tersebut tidak

dapat mengalir keluar dari badan seperti mana dinding rahim yang normal. Oleh itu, ianya akan berkumpul dan akhirnya menjadi parut di dalam badan yang boleh merosakkan saluran peranakan dan juga kilang telur.





  1. Abnormaliti pada rahim seperti septa atau fibroid.





Fibroid adalah sejenis ketumbuhan yang berasal dari tisu pada rahim. Apabila ia membesar, fibroid boleh memberikan pelbagai masalah kepada wanita seperti, menghimpit pundi kencing, mengalami haid yang banyak, sakit samasa haid dan sakit semasa bersama dan sebagainya. Ia boleh tumbuh sehingga sebesar biji bola tapi ia bukan sejenis kanser



Faktor-faktor lain yang boleh menyebabkan ketidaksuburan adalah kekurangan atau berbelihan berat badan, usia, tabiat merokok, minum alkohol dan senaman ekstrem.



Adakah saya masih berpeluang hamil?



Sila berjumpa dengan doktor untuk rawatan kesuburan di hiospital sekiranya tempoh perkahwinan anda melebihi setahun dan masih tidak hamil. Ada sesetengah masalah kesuburan seperti tiub fallopio tersumbat dan saluran air mani perlu menjalani pembedahan.



rawatan kesuburan



Insyaallah, wanita yang mengalami masalah ketidaksuburan boleh hamil dengan pemakanan yang sihat dan seimbang.



Masalah hormon tidak seimbang, kualiti telur yang rendah, masalah ovulasi atau masalah sperma boleh diatasi dengan suplemen. Insya Allah. Ikhtiar dengan bantuan suplemen adalah salah satu usaha dan hanya Allah sahaja yang boleh menyembuhkan.



Dekatkan diri dengan Allah dengan banyakkan berdoa dan berzikir. Amalkan doa-doa untuk masalah kesuburan seperti PCOS dan endometriosis yang pernah saya kongsikan.



Tips ringkas dari saya jika anda sedang merancang kehamilan adalah pertamanya adalah anda perlu turunkan beratkan badan ke tahap BMI yang ideal. Kegemukan atau obesiti mengurangkan peratus untuk berjaya hamil.



Amalkan suplemen tambahan untuk menampung kekurangan nutrien dalam badan dan meningkat kualiti kesihatan ke tahap optimum.



Ramai yang telah membuktikan masalah ketidaksuburan dapat diatasi dengan diet yang sihat dan bantuan suplemen. 



Bagi wanita yang sedang merancang hamil, anda sudah boleh mulakan dengan suplemen tambahan prenatal. Sila dapatkan nasihat doktor sebelum mengambil apa-apa suplemen supaya doktor dapat memantau kesihatan anda.



Saya mencadangkan anda mengambil suplemen berikut untuk mengatasi masalah ketidaksuburan.



[caption id="attachment_1452" align="aligncenter" width="800"]set hamil shaklee fertility vitamin Set Kesuburan Suami Isteri[/caption]

Untuk  isteri atau wanita dengan masalah kesuburan saya galakkan ada mengambil Vitalea (multivitamin), B-Complex, Vitamin C Plus, Alfalfa, GLA Complex



Bagi suami pula anda boleh mengambil suplemen tambahan Vitalea (multivitamin), B-Complex, Vitamin C Plus, Alfalfa, GLA Complex dan Zinc Complex



Vitamin+kesuburan.jpg



Jika anda anda ada budget lebih, anda boleh tambah Vivix, CoQ10, Vitamin E dan Omega Guard.



Untuk membuat tempahan, anda boleh klik banner di bawah. Pembayaran dibuat melalui kad kredit/kad debit.



 order vitamin shaklee, pengedar shaklee utara



Anda juga boleh dapatkan khidmat nasihat eksklusif dari saya sebelum membuat pembelian. Daftar ahli Shaklee terlebih dahulu sebelum membuat pembelian untuk pengurangan harga.



Hubungi saya, Nazifa (Pengedar Shaklee Sungai Petani) SMS/Whatapps: 013-9330097 atau order@vitamin2u.com atau PM saya di facebook.



Nyatakan masalah kesihatan anda supaya saya dapat memberikan konsultasi yang eksklusif kepada anda. Beri harapan kepada diri anda dan pasangan anda dengan berikhtiar dengan Set Kesuburan Suami Isteri  ini teruatamanya bagi anda yang mempunyai masalah kesihatan seperti




  1. PCOS/endometriosis

  2. Masalah ovulasi

  3. Sperma tidak berkualiti

  4. Kekeringan sewaktu bersama

  5. Keputihan

  6. Hormon tidak seimbang

  7. Fibroid

  8. PMS (kesakitan, mood swing, retensi air dan sakit payudara)

  9. Keinginan seksual menurun



Set kesuburan suami isteri Shaklee ini insyaallah akan membantu meningkatkan tahap kesuburan anda suami isteri. Cuba dulu baru tahu.



Testimoni Set Kesuburan Suami Isteri



Di sini saya sertakan mereka yang telah berjaya mengatasi masalah kesuburan yang melibatkan cyst, haid tidak teratur, senggugut. Alhamdulillah, kuasa penyembuhan hanya di tangan Allah. Kita hanya mampu berusaha.



haid tidak teratur haid tidak teratur masalah senggugut priod pain tips subur

Sumber imej: www.miraclesivf.com, surrogacyglobal.com

No comments:

Post a Comment